Üdvözöllek, Olvasó.

Ha a blogomat megtaláltad, vagy mozgásszervi panaszaid vannak, vagy mások mozgásszervi állapotával foglalkozol.

Ez a blog átköltözött ide:

http://pannimove.wordpress.com/

Reklámok

A női láb ellenállhatatlan formája

Harmadik barátunk a 4 közül a szabóizom,( m. sartorius), mely Gyarmati főorvos úr szerint a női lábak ellenállhatatlan formáját adja 🙂

Nem bonyolult izom (annyira), de Ő is “leg” (ez még szóviccnek se rossz, persze,hogy “leg”,ha az alsó végtagon van, de most nem angolul a lábságáról, hanem a rekorderségéről van szó 🙂 ) vagyis testünk leghosszabb izma. Portréja:

A felső csípőtövisről (spina iliaca anterior superior) ered, innen lefelé medialisan halad a comb elülső részén keresztbe, végül a sípcsont  felső bütykén (tuberositas tibiae) tapad két másik izommal közösen kialakítva a térdízület belső, medialis oldalán húzódó háromosztatú ínat (pes anserinus). Az eredéséhez közel található izomháromszög a trigonum femorale, melynek a szabóizom a lateralis szélét képezi.

A csípőízületben abdukál, hajlít és kifelé forgat (lateralis rotatio), némi hajlító hatása a térdízületre is van. Természetesen triggerpontok itt is kialakulhatnak, három helyen is.

Például, ha sokat golfozik valaki hirtelen 🙂

Mi a teendő olyankor, ha pl. az alsó végtagon izomcsomók alakulnak ki? Ha mód van rá, mindig keressünk szakembert, aki nem valami ritka, hangzatos nevű masszázst űz, amelyet 2 hétvége kemény 2X6 órás tanfolyamán sajátított el. Lehet bármilyen masszázs kellemes, jóleső, hiszen az érintés varázslatos hatalom, de ha mozgásszervi problémára keresünk gyógyírt, keressünk jólképzett orvosi masszázs-szakembert. Nem véletlen, hogy a képzés hosszú, nehéz. Ha csak magát a tapintásdiagnosztikai érzék kialakulását veszem alapul, már minimum egy év kell ahhoz, hogy “látni kezdjen” egy illető keze, arról nem is beszélve, hogy rengeteg esetet, testarányt, elváltozást, kötőszövetfélét, stb. kell nagyon sok munkával “átfésülni”, hogy bátran állhasson valaki a betegek elé, ne csak tapogatózva.  A triggercsomók esetében is igaz, hogy úgymond “nem találja” a vállfájós például azt a teljesen nyilvánvaló helyen nyaraló megkeményedett szilvásgombócot, amely sugárzik összevissza, nem hagyja aludni, érzi,hol fáj….csak azt az egy apróságot nem tudja, hogy is kell eltávolítani a lapockát a bordakosártól megfelelő testhelyzetben, hogy hozzáférhetővé váljék a probléma.

Triggerpontok esetén a módszer, ha manuális, minden esetben a “körülírás”, megszelidítés, valamint egyéni fájdalomküszöbtől függően a nyomás, de az sem akárhogy. Csökönyösebb csomókra gyakran használok köpölyt, majd vagy feketenadálytő, vagy Carmol krémet, de önmagában a bekenés csak kis csók a halottna sokszor, mert a csomó ott marad, maximum megnyugszik. Továbbá a simára masszírozás is csak átmeneti megoldás, mert triggercsomó akkor keletkezik, ha az izomzat működésében olyan változás állt be és maradt meg, amely az optimálistól eltérő működés: bizonyos izmok túl feszesek, míg mások ki vannak kapcsolva, nem funkcionálnak. Vagyis a mozgást, ha már lehetséges, nem lehet megkerülni.

Különkiadás

Még a szabóizom előtt….

Nem vagyok egy húsevő típus, de itthon szoktam halottfeltámasztó húslevest főzni.Ennek egyik alapfeltétele,hogy legyen benne marhacsont,lehetőleg kis husival.Már a hentesnél feltűnt,mennyire alkalmas lesz ez az izompólya bemutatására.

Remélhetőleg az előző postból világos,hogy nem minden fascia,ami az izom körül található,é fehér és hártyás. Kistesója az endomisyum, nagytesója az aponeurosis. Itt próbáltam a japánkéssel elhúzni egy izmot izompólyástul a másiktól.

Itt látszik középen,ahogy a fascia a csonthoz tapad.

szintén a csont felőli részen megfigyelhető, hogy helyezkedik el több “ragaszkodási pont”:

itt látszik a külső,vastag pólya. Zsírszövetnek is gondolhatná az ember,ha nem lenne olyan kemény,feszes és nehezen eltávolítható.

Ezen a képen legalább 3, különböző vastagságú fasciát lehet beazonosítani. Háziállatok esetén is jobb fotókról,vizuálisan tanulni, szinte azonnal megjegyez az olvasó mindent.

A három tenor

Nem, nem váltottam zenei témájú blogírásra…és nem is tenor, hanem tenSor, és nem is három, mert singularis genitivus:

A TENSOR FASCIA LATAE, a Combpólyafeszítő Izom

( ugyanezt a nyelvi összetételt használta Csukás István az Órarugógerincű Felpattanó elnevezésekor, legalábbis nekem elsőre az ugrott be 🙂 )

A haladás az anatómiai stúdiumokban,ha okfejtősre vesszük a figurát, sosem lehet gyors- hanem inkább komótos, elemezgetős, Ha elindulunk egy ponton-márpedig Nekünk sikerült vigyázó szemeinket egyenlőre az alsó kereszt-szindrómára vetnünk,és ezzel kapcsolatban működés szerint elindulnunk 2 funkció szerint kategorizált izomcsoport megismerésében,akkor (is) megtörténik az, ami oly gyakori az anatómiatanuláskor: minden információ három másik ajtót nyit ki, amely megint néhányat..és a végén csodák csodája nyílik egy -két-száz ajtó oda is, ahonnan elindultunk…. nem egy lineális típusú összefüggésrendszerről van szó, de ez teszi olyan gyönyörűvé a folyamatok megismerését.

A TENSOR FASCIA LATAE, ha már felismertük e.sz.bitrokos összetételét, kívánnivalóvá teszi, hogy értsük is meg,mit jelent a neve?

Tensor: feszítő (van ilyen típusú fejfájás, hogy “tenziós”, ez az angol “tension”-ből ismerős lehet, mondják is az ilyen fejfájósok, hogy “szaggat, tép,feszít” a buksi)

Fascia Lata:combizompólya.

Vagyis,aki abban a hitben élt eddig,hogy az izompólya kizárólagos dolga az,hogy védje az izmot, meghatározza nyúlásának-összehúzódásának irányát, kicsit viszonyítási rendszerének megváltoztatására kényszerül ezennel: ugyanis van olyan izom, amelynek meg az a feladata, hogy neve szerint legnagyobb izompólyánkat feszítse! Mindemellett … ennek az izompólyafeszítési feladatokat ellátó izomnak is természetesen van saját, személyes izompólyája is….

Erre az információkavalkádra pihenésképpen utánanéztem, hogyan kell mondani a fascia lata-t finnül:  🙂 Íme:

leveä peitinkalvo

Ugye, magyarul nem is olyan nehéz ügy ez?

Mielőbb továbbmennénk, a fascia latáról egy ismertető, amelyet kicsit régebben, de annál lelkesebben írtam:

A FASCIA az izompólya latin neve. Sok izompólyával rendelkezünk,mivel minden izmunknak van ilyesmije,néha plusz közösen is rendelkeznek eggyel-kettővel-többel; erednek-tapadnak a vastagabbakon stb. Az izom (mely természetesen izomszövet) tehát az izompólyán belül van,mintha borítással látták volna el, hogy megszabja önmaga határait és feladatát-mekkora és milyen irányban dolgozik. Az izompólya sokkal ellenállóbb anyagú, mint védence odabent, collagen rostos kötőszövet,mondhatni nagyon stramm anyag. NE tévesszük össze a vékonyabb, izmokat körülvevő hártyácskával, amelynek perimysium a neve. Vitára serkent azonban, mely izmos lemezeket tekintünk fasciának vagy aponeurosisnak, de ez külön post lesz,marha érdekes.

A FASCIA LATA egy szoros, harizsnyaszerű lemez, amely a m.gluteus maximus (a forradalmár, aki csak kívülről rátapad) kivételével a comb minden izmát körülveszi. Nem semmi alkotmány.

Ismerjük a comb izmait? Csak röviden, nincsenek sokan. A fascia lata külön rekeszekbe sorolja őket (valamivel vékonyabb, elosztó harizsnyarétegek a külső harizsnyán belül.) :

1. hátsó rekesz ( kábé ezen csücsülünk), flexorok,vagyis hajlítók./biceps femoris, semi-tendinosus, semi-membranosus

2. hátsó rekesz medialis (test középpontjához közelebb eső)  része: extensorok, vagyis feszííítőőők. /sartorius, amely Gyarmati főorvos úr szerint a női láb tökéletes esztétikáját adja:-), meg a híres quadriceps

3. szélső rekesz, adductorok/ m.adductor magnus,longus,brevis, mint a m. gracilis-milyen elegáns néven magyarul:karcsúizom…

Ezt a társaságot öleli-takarja le mai főszereplőnk, amellyel tapasztalatom szerint fő gond az, hogy rettenetesen feszes. Ezt bárki megállapíthatja, ha a combja oldalsó részére három ráfektetett ujjával megpróbál rányomni, mondjuk nem pont középen,kicsit a térd felé. Lehet, hogy egy acéllemezt talál az ujjai alatt. Ez nem jó. Az izom normál állapota ruganyos (ezt tónusnak hívják, és lehet túl feszes illetve nokedli), az izompólyának, más anyag lévén, feszesebb a tónusa, de optimális állapotban betapintható.Ilyen állapotban nem gátolja az izmot abban, hogy feladata szerint nyúljon, növekedjen, anyagcserét bonyolítson. Ha viszont megvastagodott, túl feszes, netán összetapadt társaival, dolgozik, csak nem úgy, hogy a tulajnak jó legyen.

Ezennel megtudtuk, mit feszít a mi kis ten(s)orunk,legközelebb megismerkedük a feladatával, hibáival (pl. az úgynevezett “futótérd-bűntényben” is része van) és egyéb tulajdonságaival.

Testtartás és csípőhajlítók, ILIOPSOAS

Pleased to meet you. I am psoas. Ilio Psoas.

🙂

Ne a legegyszerűbbel kezdjük…ez az izom nem túl egyszerű,mint sok más társa sem, ugyanis három részre osztható. A köztudat az izmot általában úgy képzeli el, mint a csirkemellet vagy szűzpecsenyét: egy henger,ami összehúzódik és nyúlik A és B pont között. A valóságban forma szerinti csoportosításban nagyon sokféle izom létezik, amit működtetünk (vagy ők minket)  Vagyis iliopsoas fedőnevű izomcsoport alatt értjük a:

nagy horpaszizmot (m. psoas major)

a csípőizmot (m. iliacus)

a kis horpaszizmot (m. psoas minor)

Meghökkentő és szokatlan az izmok neveinek tanulása, ha nincs tisztában az érdeklődő a csontok neveivel, legtöbb izom neve ugyanis onnan eredeztethető, de gyakran megtörténik, hogy elnevezésük vidám nyelvi játékos hajlam szüleménye. a csípőcsont, os ilium,és a csípőizom: m.iliacus ránézésre rokonok, psoasék pedig a horpasz/ágyék latin kis és nagy megfelelői.

A nagy horpaszizom itt helyezkedik el:

Alakja hosszú, hengerded, az ágyéki gerinc csigolyatesteinek 2 oldalán ered, egészen pontosan a 12. hátcsigolyán kezdi, és az 1-4. ágyékcsigolya testén és oldalsó szárnyacskáján folytatja. Lefelé és előre húzódik, és a combcsont kisebbik domboldalán tapad. Szentágothai szerint Ő a csípőízület egyetlen vérbeli flexora, rögzített alsó végtag mellett a törzset előre hajlítja.

Barátja, a csípőizom, művésznevén a m. iliacus portéja

ez a rész inkább háromszög alakúnak mondható, cseppet sem virsli, legyezőszerűen összetérő. szinte kibéleli a csípőlapát elülső felszínét. Ennek megfelelően a lapát első-felső részén ered,és a combcsont nagyobbik domboldalának csúcsán tapad.

Szegény kis horpaszizmot a Legnagyobb Anatómus egyszerűen elintézi azzal,hogy “jelentéktelen” 🙂 Azért nézzük meg:

Kis csapatunk csomósodási szokásai ( a piros foltok nem égési sérülések, hanem az ún. referált fájdalomzónák, ahol nem konkrétan a nokedli van az izomban/izompólyában/izompólyák között, hanem ahol csak fáj.

és talpi reflexzóna kezelési helye:

Hiszek a vizuális tanulásban, nézzük meg Őket együtt is:

És egy felülnézeti röntgenkép se jön rosszul:

Anatómiát tanulni nem könnyű dolog,mégis gyönyörű 🙂 Nevek, formák,funkciók, eredés, tapadás, beidegzés, sosincs vége….nos, ez az ember.

Testtartás és csípőhajlítók, első rész

Szereplők:

Hajlítók, vizsgálódásunk tábora:

csípőhorpaszizom, (m. iliopsoas), egyenes combizom (m. rectus femoris), combpólyafeszítő izom ( tensor fascia latae), szabóizom (m. sartorius)

Ellentábor (feszítők) :

nagy farizom (gluteus maximus), kétfejű combizom (m. biceps femoris), félig inas izom( m. semitendinosus), félig hártyás izom (m. semimembranosus)

Külön postokban szépen kitárgyaljuk a szereplőket, de előbb tisztázzuk, minek is? Említésre került a testtartás-amelynek diszfunkciói mozgáskor sem tűnnek el, ha nem kerül sor korrekcióra. Ezen belül kezdjük a csípő szerepével-ideális az összefüggések megvilágítására- és a csípőizmok két fő csoportjával.

Mindenki másképpen tekint először egy páciensre, én speciel mindig a csípővel/keresztcsonttal/ első felső csípőtövissel/alsó bordaívek vonalával kezdem, ha masszázsterápiáról van szó. Ezt követi a lábfej megfigyelése, majd az adott probléma.

Mi is a testtartás?

A testtartás – az egyes testrészek egymáshoz viszonya – dinamikus egyensúlyi állapot, amelyet a testtartásért felelős izmok állandó, szemmel alig látható, sokirányú tevékenysége tart fenn. Biomechanikailag helyes testtartásról akkor beszélünk, ha az ízületi tokok és szalagok feszülése a fiziológiásnak megfelelő, a tartásért felelős izmok harmonikus együttműködése miatt az izomzat erőkifejtése minimális, mindezek következtében az ízületi felszínek terhelése egyenletes.

Testtartás és izmok ?

A testtartásért felelős izomcsoportok között harmonikus egyensúlynak kell fennállnia. Ezeknek az egyébként egymással ellentétesen működő izmoknak kellő együttműködése szükséges ahhoz, hogy az ízületek stabilitása a középhelyzetben, valamint mozgása az élettani mozgáspálya teljes ívén létrejöhessen. Amennyiben ez az izomegyensúly felbomlik, az ízületek terhelése egyenetlenné válik, és ez a későbbiekben a gerincen kívül az alsó végtagok ízületeiben is porckopáshoz és meszesedéshez vezet. Az izomegyensúly felbomlását okozhatja a mozgásszegény életmód, az egyoldalú statikus vagy dinamikus terhelés, a fáradtság és a fájdalom.

Íme:

Tökéletes egyenes vonalat halad a következő pontokon át:: fejtető, fül, 2-3-4-5 nyaki csigolya, 5. ágyéki csigolyatest, ötödik ágyéki csigolyatest, lefelé a 2. keresztcsonti csigolya előtti súlypont, térdízület középpontja előtt (de a térdkalács előtt) és a külboka előtt, az alsó ugróízületet átszúrva ér a talajra.

Megtörténik, hogy felbomlik az oly szépen ecsetelt izomegyensúly. Ilyenkor a megváltozott testtartás és mozgás megkezdi destruktív tevékenységét. Vagyis fájni fog ….ismerős valamelyik figura?

az első ábrának megfelelő szép tartás akkor jön létre, ha saggitalisan (nyílirány) megfelelően működnek Ők:

oldalirányban pedig Ők:

Következő rész

Nem nézek sorozatot, de való igaz,hogy a legizgalmasabb pillanatban félbehagyni egy történetet,eszmefuttatást garantált olvasókört teremt a függőség kialakításával. Ez az a módszer,amivel a “motivation”ből “habit” lehet nagyon hamar.

Ennek a blognak speckó reklámcélja nincs,bár ide fognak felkerülni az úgynevezett “együttműködő partnerek”, orvosok, kollégák, intézmények, cégek,akikhez közöm van vagy munkakapcsolat fűz hozzájuk.

Azért a figyelemfenntartásnak a beharangozó módját alkalmazni fogom, például most.

A következő 2 részben már biztos vagyok. Következni fognak a “csípőhajlítól”. Mi hajlít mit hova,mi célból, és ennek elemei. Ezt követően pár potenciális csomósodási helyet elemzek ki, ezzel egy egység véget is ér.

Talán már jó esős idő lesz, mire az Upper Cross Syndrome-hoz eljutunk, de nem sietünk semmivel, csak lassan,alaposan. Közben várható egy szövettanos kis huncutkodás fűszerezve az izomműködés ill. a triggercsomók biokémiájáról, ezt nehéz elhinni,de izgalmas,főleg sok ábrával.

Kis kitérő az orvosi latinra

Kitérő az “orvosi latin”-ra. Fele ugyanis görög 😀

Kicsit összevissza, de megszokható, illetve megtanulható. Ékes példa az os scaphoideum (sajkacsont,kézfej), amelyet a kézfej csontikáinál vés a fejébe az anatómiával kacérkodó elme, a görög “skaphé” és “-eidos” tagokból //hajó+ alak,forma// keletkezett megnevezés, az orvosi latin lelkesen használja a mai napig. Kis kép róla:

Sajkacsont névre hallgat viszont szintén a lábfejen található megfelelője, az os naviculare, amely teljesen latin eredetű, de köze nincs a navigare-hoz, mert speciel dativusosan megoldva a szóösszetétel kibontását igen idétlen jelentése lenne…máig rejtély számomra,hogyan keletkezett ez a szó, de használjuk és jelöl valamit. Kis kép róla is:

Vagyis az orvosi latin: nem is mindig latin, nem is mindig egyértelmű hirtelen,mit jelöl…ezért érdemes Szentágothait olvasni,aki komoly nyelvészeti kitérőket is igényesen beillesztett zseniális anatómia tankönyvébe.

Párbeszéd,Lower Cross Syndrome

( a plagizálásnak nem tudtam ellenálni : a párbeszéd első pár mondatát a Kisebbik Hippiászból emeltem át és módosítottam  nagy bátran, (  374 b 4 – c 2) )

—————————————————————————————-

szereplők:

Jandosz

Szkeptikosz

Hagyományosz

Erkácész

———————————————————————————–

Jandosz:

– Mi a helyzet a testtartás dolgában, Erkácész? Nem a jobb testalkatú ember az, amelyik szándékosan veszi fel a csúnya és hitvány testtartást, a hitványabb meg az, amelyik akarata ellenére? Vagy te hogyan gondolod?

Erkácész:

Így.

Jandosz:

-Tehát a rossz tartás esetében is a szándékos származik a test kiváltságából, a nemszándékos meg a test hitványságából.

Erkácész:

-A test hitványsága nem örökkévaló, sem apától, sem anyától nem származik az, változtatni rajta nem nehéz.

Jandosz:

-Hagyományosz, Te is így tartod-é?

Hagyományosz:

-Egyetértek Erkácésszel.

Jandosz:

– Tegyük fel, valaki mindég csak jajgat,testének fájdalmai miatt. Miként vélekedtek például az alsóháti fájdalomról,mint diszfunkciós mintáról? Nem válik -e állandóvá a test eme hitványsága az élet végéig?

Szkeptikosz:

-Úgy vélem, ha egyszer sajátjává tette eme fájdalmat a halandó,igen nehezen szabadul meg attól, lévén teljes élete egyik eredménye mindez a fájdalmas tartás csupán, velejáró táplálkozási szokásai és restsége hozadéka.

Hagyományosz:

– Én úgy vélem,megpróbálkozhatunk mégis a fájdalom elvonásával,volna is ideám. Vegyünk felfújt labdát, melyre a halandót felsegítve annak csípőflexorait elnyugtatnánk, extensorait életre lehelnénk. Éppen ellentétesen azzal a politikával, ahogy testét legnagyobbrészt tárolja. Megtanulná porhüvelye, hogy létezik más működési elv is, egyidőben pedig eltűnne a fájdalom. Eme zavaró tényező kiiktatásával új életkedvvel vágna neki az életet széppé varázsoló testmozgás gyakorlásának.

Szkeptikosz:

-Nem hinném, hogy csupán ez képessé tenné a rest halandót teljes változtatásra. Körülményes és hosszadalmas munkát igényel emez attól, ki egyébként is hitvány, előre bizonyítva,hogy nem kitartó.

Erkácész:

-Mellőzzük a labdát, vagy más jellegű támasztóeszközöket. Az emberi test csoda, nagy a teherbírása még sorvadozva is. Adjunk a kezébe súlyt, melyet játékosan lendíthet, ellenében hitványsága kiváltó okának,mely nem más, mint  testének közepén a helytelen túlterheltség. Tegyünk a súlyra kapaszkodót, mely lehetne olyforma,mint egy kosár vagy kanna füle. Ragadja meg azt a halandó teste közepének leeresztésével oly módon, hogy gerincének húrja egy szilfa egyenességét formázza. Lendítse be ama súlyzót erővel, ahogy csak telik tőle, majd lendítse el magától nagy erővel, szilfa egyenességét formázó gerinchúrral, egészen tekintetének vonaláig. Keményítse meg előtestét,mint a spártaiak, és engedje a súlyzót ismét ereszkedni ezen a módon.

Jandosz:

-Tetszik az idea, Erkácész. Ily módon könnyedén és gyors ütemben visszanyerheti a halandó uralmát testének középpontja felett. Ez azért is kívánatos, mivel ereje veleje lakozik ott- hitványságából való felgyógyulását csodálatos módon elősegítheti eme testgyakorlat egy kannafülű nehezékkel.

Szkeptikosz, Hagyományosz:

Meghajlunk bölcsességed előtt, Erkácész. A mai nap vitagyőztese Te lettél a hitványsággal szemben.